Maak een einde aan de kakkerlakkenplaag. Dat is de opdracht die de bezoekers meekrijgen bij het kunstwerk van Debbie does Art.

FOTO INGRID BERTENS

11 EN 12 MAART 2006 CONFUSE.EXE

Confuse.exe is een tweedaags evenement over nieuwe media, georganiseerd door stichting KOP. Daarbij vindt er een ontmoeting plaats tussen het publiek en kunstenaar via interactieve kunst. Het publiek wordt gestimuleerd deel te nemen aan een handeling of activiteit waardoor zij onderdeel wordt van de presentatie. Kunst reageert op de aanwezigheid van de bezoeker en andersom, daardoor ontstaat een fusie, een verbintenis tussen het werk en zijn toeschouwer.

De deelnemende kunstenaars reflecteren op de door technologie veranderde wereld. In de vorm van installaties, workshops, performances, films, animaties en ptredens.

Debbie does Art bedankt alle bezoekers van Confuse.exe!

BN DeStem
13 maart 2006

Techniek omarmt kunst in Electron

Door Ron Gregoor

Maandag 13 maart 2006 - BREDA – Kom kijken en doe mee. Die tekst stond afgelopen weekend bij het kunstwerk van Debbie does Art, een van de kunstenaars van het tweedaags evenement Confuse.exe in Electron.

Het kunstwerk is meteen een spel: er is een kakkerlakkenplaag. Het publiek krijgt een sticker op zijn schoenen en moet proberen de beesten in een put te lopen.

Debbie is een van de kunstenaars die de interactie aangaat met het publiek. Met daarin centraal techniek en kunst. Nieuwe media en technologie worden afgezet tegen het dagelijks bestaan.

De oude fabriekshal Electron, tegenwoordig het Walhalla van de Bredase kunstenaars, staat vol met interactieve installaties. „Dit evenement is alleen leuk als het publiek meedoet. Het slagen van Confuse.exe is afhankelijk van de interactie tussen kunstenaar en bezoeker“, zegt Trudie Govers, een van de organisatoren van het tweedaags evenement namens de stichting KOP (Kunstenaars Ontmoetingsplaats).

De kunstenaars hebben er werk van gemaakt. Gert-Jan van den Akerboom en Ties ten Bosch bijvoorbeeld hebben een levensgroot paneel met 588 lampjes opgesteld. Daarmee kunnen ze communiceren met de zaal. „Door lampjes aan en uit te doen, krijg je teksten, maar ook figuren. Je kunt er alles mee doen“, legt Ten Bosch de werking uit. Twee dagen hebben ze gedaan om het kunstwerk op te bouwen. „Daarvóór zijn we zeker een week thuis bezig geweest om de boel in elkaar te zetten.“ Dat snap je wel, als je de duizenden draden achter het grote bord ziet.

Nikki Koole laat in de nagebouwde Paterserfflat uit Oosterhout (maat 2,5 meter breed, een meter hoog) het dagelijkse leven daar zien. Koole: „Ik heb eerst de mensen daar geïnterviewd, gevraagd naar hun dagindeling. Daarna heb ik heel veel foto’s van de flat en de mensen genomen. Die ben ik gaan bewerken.“ Het resultaat is een miniflat, die zowel aan de voor- als achterkant bewoond wordt, waar mensen in en uit lopen, waar de lichten aangaan, waar het donker wordt en waar geleefd wordt.

Ruissimulatie
Bijna in het hele land bekend is de Ruissimulatie van Kim Boekhout van Solinge. De installatie is een ervaringsmachine waarin de bezoeker kan voelen hoe het is om in de ruis (sneeuw) van de televisie te staan. Daartoe moet hij een oude caravan in, waar hij om zich heen alleen maar ‘ouderwetse televisie, zoals in de zestiger jaren’ om zich heen ziet. Lang niet perfect, slecht beeld, veel ruis; „Maar een heel aparte ervaring“, laat een van de bezoekers weten.

Veel bekijks trekt ook het filmprogramma. Studenten van St. Joost tonen hun film over het dagelijks leven in de haven van Rotterdam. Thijs Ebbe Fokkens showt zijn documentaire Robocup, een verslag van de Dutch Open 2003, een voetbaltoernooi voor robots. „Eens, in 2050, verslaat het elftal van robots de wereldkampioen“, weet hij zeker.

Absoluut hoogtepunt van het evenement is het muziek- en theaterfestival zaterdagavond. Muziektheater van Pipslab en Re- pent Art Collective.